مدیر محصول کیست؟

در کشور ما چندی است که تب استارت آپ‌هاو استفاده از فناوری اطلاعات برای خلق ارزش فراگیر شده است. اما بدون توجه به تجربه جهانی در این حوزه، منابع زیادی از کشور و سرمایه‌گذاران ممکن است در این موج تازه هدر رود.
در این مقاله کوتاه که یکی از مقالات مرجع درباره مدیریت محصول است، مدیر محصول و مالک محصول تعریف شده‌اند. این‌ها نقش‌هایی هستند که در توسعه ایده خام اولیه و تبدیل آن به یک محصول بالغ در بازار، نقش پر اهمیتی دارند.

مارتی کیگن در کتاب Inspired وظیفه مدیریت محصول را این طور توضیح می‌دهد: “کشف یک محصول ارزشمند، قابل استفاده و قابل اجرا”. من هم همیشه مدیریت محصول را به عنوان اشتراکی بین کسب و کار، فن آوری و تجربه کاربر تعریف کرده ام. یک مدیر محصول خوب باید در حداقل یکی از این سه زمینه با تجربه باشد، اما در مورد هر سه جنبه درک خوبی داشته باشد، تا بتواند ملاحظه همه افراد در این سه دنیای متفاوت را داشته باشد.

کسب و کار – مدیریت محصول بیشتر از هر چیز دیگر یک عملگر کسب و کار است که تمرکزش بر حداکثر رساندن ارزش یک محصول در بستر کسب و کار است. مدیران محصول باید با بهینه سازی یک محصول برای دستیابی به اهداف کسب و کار، حداکثر بازگشت سرمایه گذاری را دنبال کنند.

فناوری – نمیتوان گفت که چه چیزی باید ساخته شود، تا وقتی که ندانیم چطور قرار است ساخته شود. این بدان معنا نیست که مدیر محصول نیاز دارد که کد بنویسد، اما درک پشته فناوری و مهمتر از همه درک میزان تلاش مورد نیاز برای تصمیم گیری درست است. لذا در دنیای چابک مهم است که مدیران محصول بیشتر از هر گروه دیگری، وقت خود را با تیم توسعه صرف کنند.

تجربه کاربر – آخرین جنبه، اما نه کم اهمیت‌ترین جنبه، صدای کاربر در داخل کسب و کار است. مدیر محصول باید در مورد تجربه کاربران تعصب داشته باشد. باز هم این بدین معنی نیست که شما یک تست کننده محصول باشید. اما شما باید خودتان از محصول سر دربیاورید، با کاربران آن حرف بزنید و به صورت چهره به چهره بازخورد آن ها را بگیرید. به ویژه اگر استارت آپ هستید.

مدیر محصول باید دقیقا چه چیزی را مدیریت کند؟
چرا مدیر محصول این وسعت مهارت نیاز دارد؟ از آنجا که این نقش خود فوق العاده وسیع و متنوع است و شما هر روز باید از مفاهیم جدیدی استفاده کنید.
مدیریت محصول با توصیف یک چشم انداز برای محصول شروع می شود. این کار نیاز به تحقیق مداوم و مستمر دارد تا بیشتر بازار، مشتری و مشکلاتی را که تلاش میکنید حل کنید، را بشناسید. شما باید مقدار زیادی اطلاعات را جذب کنید – بازخورد مشتریان، اطلاعات کمی از تجزیه و تحلیل وب و اپ خود، گزارش تحقیقات، روندهای بازار و آمار – شما باید همه چیز را در مورد بازار و مشتری خود بدانید، و سپس تمام اطلاعات را با یک دوز سالم از خلاقیت برای تعریف چشم انداز محصول ترکیب کنید. خلاقیت زیاد ممکن است عوارض ناگواری داشته باشد، و خلاقیت کم نیز قابلیت رقابت محصول را کم میکند.

هنگامی که چشم انداز محصول را دارید، باید آن را در کسب و کار خود گسترش دهید. در مورد اتوپیایی که محصولتان ارائه میکند ایمان داشته باشید. اگر نمیتوانید نسبت به محصول احساسات داشته باشید، شما در کار اشتباهی هستید و یا چشم انداز را درست توصیف نکردید. موفقیت شما و محصول شما، به هر عضو تیم – از فروش تا برنامه‌نویسان- متکی است، لذا همه آنها باید چشم انداز را درک کرده باشند و تا حدی نسبت به آن احساسات داشته باشند.
بعد از توصیف و درک چشم انداز، دنده را عوض کنید و شروع به ساخت یک برنامه عملی برای دستیابی به این دیدگاه کنید. یک نقشه راه برای پیشرفت های تدریجی و توسعه رفت و برگشتی که باعث می شود تا قدم بعدی به چشم انداز نهایی نزدیکتر شوید. این مرحله زمانی است که همه سخت کار می کنند و با قدرت کلمات، تیم هر روز طرح های بهتر، کد بهتر و راه حل های بهتر برای مشتریان ارائه میدهد.

در این حال کار مدیر محصول متمرکز به جزئیات است، مدیر محصول در این زمان به صورت روزانه به نظارت بر جریان کارها و حل مشکلات متمرکز میشود. نقش مدیر محصول، در این مقطع مالک محصول است. (اگر این نقش به صورت جداگانه تعریف نشده باشد.) شرکت در اسکرام‌های روزانه، پیش بینی مشکلات احتمالی و تعیین پاسخ لازم برای مشکلات از وظایف مدیر محصول است.

بعد از این که محصول از خانه خارج شد مدیر محصول روزهای خود را با مصرف داده ها – با نگاه کردن به نحوه استفاده مشتری از محصول، رفتن و صحبت کردن با آنها درباره محصول و به طور کلی خوردن، خوابیدن و تنفس محصول میگذراند. آیا مشکل درستی را حل کردید؟ آیا کاربران، منظور شما را از خلق محصول فهمیده‌اند؟ آیا آنها برای محصول پرداخت می کنند؟
حالا لازم است دوباره از ابتدا شروع کنید. مدیریت محصول یک فرایند آبشاری نیست – شما گام به گام این کار را انجام نمی دهید، این کار را برای یک دوجین محصول یا ویژگی در هر زمان انجام می دهید. به سرعت از استراتژی به تاکتیک ها برسید و بعد از اعمال آنها، استراتژی را بازبینی کنید.

به نظر سخت میرسد؟
مطمئنا این یک شغل سخت است، اما در عین حال به شدت سرگرم کننده است، چون شما دائم لباسهای مختلف میپوشید (نقشهای مختلفی میگیرید). شما میتوانید چارچوب محصول و راه‌حل مشکلات مربوط به مشتریان خود را تعریف کنید، با افراد مختلف در کسب و کار، کار کنید و نقش مهمی برای موفقیت کسب و کار داشته باشید. ما قهرمانان گمنام جهان فناوری هستیم – یا حداقل ما دوست داریم که چنین فکر کنیم …

 

نویسنده مارتین اریکسون ۲۰۱۱

What, exactly, is a Product Manager?

نظر شما چیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *